Hierbij weer een update over onze Alona stichting. We zijn inmiddels weer enkele weken verder en er zijn al een hoop stappen gezet.

Onze partner in de Filippijnen heeft 3 geschikte kandidaten voorgedragen. Na het evalueren van de 3 profielen tijdens een skype call hebben we samen besloten om te kiezen voor Pia als eerste leerling bij onze stichting. We hebben uiteindelijk voor Pia gekozen omdat zij jong en leergierig is. Ook heeft zij in ieder geval de middelbare school afgerond, kan ze lezen en schrijven en weet ze een beetje hoe een computer werkt. Verder heeft ze geen uitzicht op een goede baan, vervolgopleiding en betere toekomst voor haar en haar moeder door de armoede waarin ze verkeert.

Hieronder een korte introductie over Pia:

Pia is de dochter van een huishoudhulp. Ze woont samen met haar moeder in een kleine kamer die ze huurt in Paranaque City (een voorstad van Manilla). Ze heeft de middelbare school afgerond, maar kan het zich niet permitteren om verder te studeren vanwege armoede. Hierdoor is ze gedwongen om te werken.

Ze werkt momenteel als assistent om fabrieksarbeid te verrichten. Ze krijgt onder het minimumloon betaalt. Het ernstige van deze situatie is dat bedrijven, zoals die waar ze voor werkt, misbruik van haar maken, omdat ze weten dat ze het echt nodig heeft en dat dit haar “beste” optie is. Op dit moment ligt het bedrijf 200 meter van haar huis vandaan en loopt ze elke dag naar haar werk. Onlangs deelde het bedrijf haar mede dat ze haar werk gaan verplaatsen naar Mandaluyong City, dit is een stad op bijna 20 kilometer afstand van waar ze woont, maar haar salaris blijft hetzelfde. Ze krijgt dan ook geen reiskostenvergoeding. Haar salaris is nu PHP 6000 (€101,87) per maand en wanneer ze meer geld moet gaan uitgeven aan transport voor haar reiskosten om de 20 km te kunnen overbruggen, zal het salaris zeker te weinig voor haar en haar moeder zijn. Zodra ze met ons opleidinstraject start, stopt ze met haar werk in de fabriek.

De volgende afspraken zijn gemaakt wat betreft de kosten/investering vanuit Alona tijdens haar leertraject. Wij betalen de volgende onderdelen per leerling:

• Salaris gedurende de opleiding per maand: €200
  • Reiskostenvergoeding retour huis – kantoor opleiding (20 dagen per maand): €41
  • Lunchtoeslag (20 dagen per maand): €51
  • Laptop die gebruikt wordt door Pia eenmalig: €200.

Pia is heel erg blij met deze kans en is ontzettend nieuwsgierig en leergierig. Ze is vandaag gestart met haar leertraject, dit traject zal ongeveer 4 maanden duren. Ze zal worden opgeleid tot web developer omdat ze dit zelf graag wil leren en omdat onze partner hier ook iets aan heeft. In de foto aan de rechterkant zien jullie haar samen met Archie. Archie geeft haar hier les in HTML-basics.